MASONERIA, ÎNŢELESURI ŞI TRAVALIU
Or.·. Bucureşti, 21.01.6010
Mai înainte de toate, am onoarea și totodată deosebita plăcere să vă adresez un sincer La Mulți Ani! pentru anul 6010, să aveți multă putere, lumină și frumusețe în toate proiectele voastre de viitor.
Masoneria este mai înainte de toate locul unde oamenii liberi, de bună voie, se reunesc pentru a cunoaște, a-și împărtăşi unii altora experiențele lor de început, iar apoi încet, încet, de a-și alge sau nu, calea inițiatică.
Marea Lojă Națională a României, a lansat clasei de intelectuali a țării, o provocare în acest sens, de acum 8 ani și mai bine, declarând public, că masoneria face front comun împotriva corupției, relei credințe, obscurantismului şi extremismului de orice fel.
A propus şi făcut paşi remarcabili şi apreciabili în ceea ce a însemnat regenerarea Ordinului, redarea prestigiului într-o infimă măsură, dar cel mai important este că, a reluat și continuat relațiile cu Marea Lojă a Franței, singura Obediență din lume, care a găzduit francmasoneria română în exil.
Doresc să vă mărturisesc câteva lucruri, pe care voi cei care mi-ați fost loiali, în aceșți 8 ani și mai bine, meritați şi este o datorie de moralitate, conștiință, fraternitate, să le cunoașteți.
Aceste adevăruri, zise tocmai acum la acest ceas, nu sunt prezentate pentru a va descuraja, sau de a va demobiliza în lucrarea masonică viitoare, ci tocmai pentru a înțelege și progresa pe drumul pe care singuri vi l-ați ales și pe care nu trebuie să îl abandonați datorită unora și altora. Abandonul este o slăbiciune a celui nepregătit pentru viață.
Astfel, că Mare Maestru, al Marii Loji Naționale a României, dar și mai înainte, când am făcut un periplu în toată țară, din lojă în lojă, împreună cu fr. Nicu FILIP, am avut prilejul să fiu martor al unor dialoguri inedite, a unor reuniuni, cât mai variate, a unor deplasări în țară dar și în străînătate, care mi-au permis să văd, să aud opinii, puncte de vedere cu și despre masonerie, împotriva masoneriei, apoi istoria, tradițiile, arhivele, masonice din țară și din străînătate, personalități, experți în masonerie, pe care i-am cunoscut, pirateria masonică pe care am întâlnit-o, s.a.m.d.
Toate acestea mi-au dat posibilitatea acum aproape de încheierea mandatului meu, la o analiză şi o interpretare proprie, pe care doresc să vi-o împărtăşesc, iar apoi împreună să tragem linie și să vedem ce am făcut, ce nu am făcut, ce a făcut fiecare, ce are de făcut de acum înainte fiecare, s.,a.m.d.
Dragii mei, am fost iniţiaţi în Ritul Scoţian Antic şi Acceptat, am practicat ritualurile, unii dintre noi le știm pe de rost, am pus suflet, am crezut în lucrarea masonică și în Marele Arhitect al Universului,am crescut numeric, calitativ, avem recunoașteri masonice internaționale cu Mari Loji de peste hotare, suntem Membrii în Confederația Marilor Loji Unite ale Europei, suntem Membrii în Asociația Muzeelor, Librăriilor, Bibliotecilor, Arhivelor Masonice cu sediul la Bruxelles, (A.M.M.L.A.), suntem deja cunoscuți peste hotare.
Noi, voi aţi cunoscut la rându-i fraţii din Franţa, Grecia, Italia, Spania, Portugalia, Liban, Brazilia, Gabon şi de pe toate continentele, a-ţi văzut şi auzit ce preocupări au, am luat act de ele, le-am aprobat și încercat să ținem cont de ele.
Am constituit lojile de perfecție în cadrul Supremului Consiliu Român al Ritului Scoțian Antic și Acceptat, unii a-ți fost împinși înainte, promovând spre treptele superioare, este totul adevărat, este totul în deplinătatea spuselor mele, acordului vostru cu toții fiind martori ai Adevărului. Singurii prieteni, frați cu adevărat fiind adevărul, loialitatea, încrederea în celălalt, transparență, cinstea, muncă și perseverență.
Însă, sunt obligat să spun că masoneria speculativă este că o cale fără ieșire. Se vorbește și iar se vorbește și nimc nu se face pentru zidirea interioară, în opinia mea se pierde timpul. Se spune că masoneria este elitistă, toți crezând că după ce intri în masonerie, găsești toate elitele sociale, culturale, politice, financiare, etc.
Trebuie să știți că în masonerie cuvântul elite nu se referă la viață profană pe care noi o delimităm de viață inițiatică, în masonerie, elită vine de la verbul “a alege”, adică se referă la aleşi.
Așadar, trebuie să știți că nu orice piatră, indiferent de naturta ei, este aptă a fi tăiată, șlefuită, prelucrată, pentru a-i redă formă cubică, formă utilă la construcția Templului interior, neconstruit de mâna de om.
Să nu uitați vechea afirmație a școlii pitagorice, care zice:“Nimeni nu poate intră aici, dacă nu este geometru”. De aceea este strictamente necesar că aspirantul să fie dotat dintr-un început cu calitățile necesare pentru a fi acceptat în școală inițiatică care se cheamă masonerie.
Centrul Regional de Studii Francmasonice Paris București, va concepe cursuri, propedeutice, adică pregătitoare pentru toți cei care aspiră la inițiere. După absolvirea cursurilor, care vor constitui adevărate filtre pentru intrarea în Artă Regală, în Artă Reală, respecatnd astfel zicala biblică: “…mulți chemați, puțini aleși”, acești puțini aleși în crezuzetul Centrului Regional de Studii Francmasonice Paris București, vor constitui viitoarele lumini ale lojilor românești și din Masoneria Universală.
Este că și în artă, sau oricare alt domeniu, nu toți au talent pentru a dezvoltă cu succes, muzică, sculptură, etc.
Trebuie să vă reamintesc, că sunt de acord să aibă acces la inițiere, respectiv la misterele minore cât mai mulți, dar masoneria nu reprezintă calea largă despre care scriu Evangheliile, ci pe cea îngustă, cea a inițierii reale și nu a celei virtuale, cea a misterelor minore la care ar putea ajunge doar cei aleși.
Masoneria nu face altceva decât să readucă pe om prin intermediul lucrării individuale, personale, efectuate în baza simbolurilor construcției fizice, materiale, în stadiul primordial, adică în stadiul, pur.
Acestea sunt misterele minore, ale vechilor școli inițiatice, simbolizate de punctul de intersecție între brațul orizontal și cel vertical al crucii.
La fel că școlile antice inițiatice și masoneria caută să aducă pe om în stadiul sau primordial de puritate spirituală, ceea ce misterele minore antice urmăreau de asemenea să realizeze. Aici s-ar putea face comparație cu un rău: către vărsare apele îi sunt murdare și pline de aluviuni. În schimb către izvoare, apele sunt pure și cristaline.
Masonería nu face decât să aducă pe om către izvoarele sale, unde malul tuturor impurităților spirituale și materiale nu mai există. Omul trăiește în condiții excelente, aproape perfecte și se poate comunica direct cu Creatorul, că și biblicul Adam. Este ceea ce Guenón explică prin simbolismul crucii, mai precis prin explicarea simbolică a celor două brațe perpendiculare ale acesteia.
Misterele majore, sau brațul vertical al crucii, nu constituie masonerie ci se ocupă mai mult de chestiuni esoterice. În masonerie se constituie tradiția biblică, creștină.
Între discipolii lui Iisus, nu toți erau pregătiți că să înțeleagă în mod direct învățătură lui atunci, Marele Inițiat, Maestrul Iisus, le vorbea în parabole, în pilde, care pentru noi nu sunt altceva decât instrumente ritualistice de construcție operativă a masoneriei de azi.
Masoneria are rădăcini în epoca dinaintea creației omului, adică atunci când Dumnezeu, a creat Universul, numai că noi astăzi o cunoaștem că fiind produsul activităților constructive ale vechilor călugări benedicteni din Franța, Spania secolelor 8 și 9 , era actuală.
Trebuie să știți, că masoneria de azi reprezintă o îngemănare între tradiția ebraică veche, cuvintele sfinte și cele de trecere, toate fiind de origine ebraică, în schimb Templul masonic cu întregul lui simbolism, sunt de origine creștină, și reprezintă uniunea între om care este micro-universul cu macrouniversul.
Vă dau un exemplu:
– studiind denumiriel în greacă, a celor patru puncte cardinale:
– Orient = Anatolè;
– Occident= Dysmé
– Septentrion= Arctos
– Miazăzi= Mesembria,
și luând inițialele cuvintelor, două câte două, Anatole-Dysme (A-D) și Arctos-Mesembria (A-M), obținem cele două brațe ale crucii plane A-D și A-M,așadar ADAM, numele primului om creat de Dumnezeu, element înglobat în macrouniversul pe care Templul de asemenea îl reprezintă, formă spațială a acestuia fiind dată de celelalte două brațe ale crucii: profunzimea și înălțimea sau Nadir și Zenit, în al acrui punct de intersecție se găsește plasat altarul.
Am sa ma opresc aici, concluzionandu-vă urmatoarele :
– calea largă de care v-am vorbit este pentru frații care au intrat în masonerie, dar masonerai nu a intrat în ei.
Un alt mesaj, pe care doresc să-l trasmit tuturor francmasonilor din România, este următorul:
– un uriaș avantaj pe care îl avem noi francmasonii români, este acela că lucrăm într-un mediu în general foarte spiritual, cel al credinței în Dumnezeu, al religiei ortodoxe, ceea ce este extrem de important.
Un rol deosebit în unitatea și continuitatea neamului daco-românesc, l-a avut Biserica Ortodoxă. Apostolul Andrei, primul nostru evanghelizator al geto-dacilor, arată că noi suntem de drept și de fapt continuitorii dacilor, s.a.m.d.
Întrebați-i pe cei care locuiesc prin alte țări, cu populație de alte religii, ce simt ei și dacă există o diferența spirituală între ei și noi.
Dragii mei, dacă în alte religii, Dumnezeu se studiază, în ortodoxism, Dumnezeu se simte, ceea ce este exact ce își dorește și ce trebuie să practice masoneria de la noi, să simțim Divinitatea din noi.
Spiritualitatea. Nimic altceva. În ortodoxism Dumnezeu se simte și de acest fel de simțiri avem nevoie noi, că masoni contructori. Pentru că dacă ajungem să îl simțim pe Dumnezeu în noi, suntem capabili să îl și înțelegem pe M:.A:.A:.U:..
De aceea afirmăm că masoneria din lumea ortodoxă trebuie să fie o masonerie mult mai operativă decât cea din lumea altor religii, deci mult mai folositoare omului conștient de necesitățile sale spirituale. Cred că ușor, ușor, lumea rațională occidentală se va întoarce cu față către lumina spiritualității orientale.
Să ne amintim aici doar de principiile monadei, al unicității, al contopirii cu Dumnezeu, al numărului 10 (10 : 1+0=1).
Apoi, să nu se uite, în afară de cel de mai sus, că suntem urmașii unei culturi multimilenare, cam 7000 de ani, ale tracilor și getodacilor, vezi Plăcuțele de la Tartaria, vezi Gânditorul de la Hamangia, vezi Statuetele Feminine din lut de la Muzeul Dunărea de Jos, din Călărași, vechi de peste 7000 de ani, 4 statuiete, una o femeie în gestație la 3 luni, a două în 6 luni, a treia în 9 luni și a patra după eliberare.
Acest lucru este extraordinar și dacă îl aducem și pe Zamolxe, pe Meșterul Manole, dragii mei farti, sunt puternic convins că numai cunoscând toate aceste în primul rând noi,francmasonii din România și apoi toți cei de peste hotare, vom promova o masonerie de tradiție, o masonerie, atenție, constructivă, esoterică, contribuind astfel cu succes la îmbunătățirea relațiilor sociale, în România.
Masoneria de tradiție, constructivă sau operativă se referă la masonería că instrument de modelare a omului prin eforturile pe care el însuși trebuie să le depună, utilizând simboluri luate din activitatea fizică a constructorilor.
Cum omul că micro-univers aparține marelui univers, este de la sine înțeles că tot ce este legat de persoană umană, atât spiritual cât și material, trebuie să fie în strictă armonie cu legile macro-universului.
În acest sens simbolismul templului este grăitor.
Cine se dedică în cunoașterea legilor universului, înțelege și ce se petrece cu el însuși. Expresia V:.I:.T:.R:.I:.O:.L:. (cu care candidatul ia contact chiar din primul moment – în camera de reflecție) este esențială pentru întreagă carieră masonică. Fără a ne face o introspecție (vizită interioară) nu ne putem cunoaște și nu putem construi nimic în noi înșine, căci nu cunoaștem materialul (calitatea piatrei simbolice) din care suntem alcătuiți. În acesta și rezidă adevăratul secret masonic: în modul cum unul, cunsocandu-se pe el însuși prin intermediul metodelor gnostice (litera G din centrul stelei înflăcărate) încearcă să se autoperfectioneze.
Metodă de creștere interioară este unică și personală și nu se poate transmite sau primi din afară. Este tipică individului însuși, fiind această legată de tot ceea ce îl definește pe el și numai pe el că persoană.
Vă rog din tot sufletul meu, pe toți francmasonii români, să nu se piardă pe drumul masoneriei speculative, foarte mult răspândite în Europa, dar care nu este pentru ortodocși.
Între vechii masoni au existat și încă mai există, preoți, filosofi adânci de-ai noștri, toți buni români. Este bine că pe aceștia să îi căutăm, consultăm, ascultăm, pentru a face primii pași în formarea unei baze de date, pentru frumoasă zidire spirituală ce suntem dispuși să o împlinim, toți cei din Marea Lojă Naționale a României.
Este absolut necesar că să cunoaștem pe toți cei care aparțîn sau au aparținut unei sfere de viață spirituală puternică, domeniu de care are nevoie masoneria în România.
Legendă Meșterului Manole este emblematică pentru francmasoneria românească.
Îndrăznesc să afirm că ar trebui analizate legendele noastre și din punct de vedere masonic. De asemenea o sursă importantă de mister masonic o reprezintă și creația lui Eminescu sau a oricărui alt poet român de tendința ezoterică, care de asemenea mi se pare interesant de analizat.
Eminescu, masonul fără șorț, prin meditațiile lui asupra demiurgului și renașterea sufletului, ce se desprind din poeziile sale filosofice, pur și simplu te cutremură. Eminescu, a fost un foarte bun român, plin de spiritualitate. Recomand o Planșă de Arhitectură, cu titlu : « Simțirea Masonică a lui Eminescu ».
Nicolae Iorga, în 1934, consemna: “Eminescu stăpânea cu desăvârșire cunoștință trecutului românesc și era perfect inițiat în istoria universală”. Istoricul Nicolae Iorga, susținea că două mari genii a născut poporul român: Zamolxis și Eminescu.
Intrând puțîn în domeniu, cred că se vor obține rezultate spectaluloase. Să nu uităm că legendele, sau miturile cum li se mai zice, sunt unelte importante în formarea masonului operativ. Mai interesanți mi s-ar părea doi gânditori români: Mihail Vâlsan, care a cunoscut și a colaborat cu Guenón, și Matila Ghyka. Mircea Eliade a fost un specialist în religii. Ori masoneria și religia sunt entități situate la doi poli diferiți.
Vă ofer aici numai două exemple: 1- religia se bazează pe elementul pasiv (Așa a vrut Dumnezeu!), pe când masoneria pe elementul activ (un proces de inițiere care deschide poartă lucrului cu ține însuți, VITRIOL, etc); 2- religia este destinată celor mulți, pe când masoneria celor puțini, dar făcuți pentru a o înțelege, adică unei elite, etc. Totuși importante sunt și contactele cu masoneria din țările ortodoxe, și toate celelalte religii că să ne lămurim ce și cum gândesc și frații de acolo.
Asta doar că acumulare de date și nu cu scopul de a crea un patron valabil pentru România, căci fiecare țară are specificul ei cultural și spiritual. Într-un fel este că și cu secretul masonic însuși, despre care scriam mai sus: nu se poate divulgă, transmite sau învață, pentru că te reprezintă numai pe ține că persoană.Este unic că o amprenta digitală.
Cer tuturor fraților, să nu accepte, nu știu ce insigne în piept, inele scumpe pe degete, șorțuri care mai sofisticat brodate, altibilduri lipite pe mașini, un fariseism întreg, merg la procesiuni de tot felul și cu toți sfințîi numai că să fie văzuți de ceilalți și în realiatate, nu au credință, s.a.d.m.d.
Dacă îi întrebi de exemplu, care sunt Marile Lumini ale Masoneriei, te privesc într-o parte și spun că Maestru Venerabil, Primul și al Doilea Supraveghetor. Ce Oroare!
Dacă îi întrebi câte planșe de arhitectură au făcut sau câte cărți masonice au în biblioteca personală, o să se bâlbâie.
În legătură cu Istoria actualei Respectabile Mari Loje Unite a Angliei, să știți că ea însăși a fost constituită pe principii iregulare.
Din motive religioase și interese politice, masonii din sec. XVII – XVIII au îndepărtat masoneria constructivă din drepturile ei legitime și au înlocuit-o cu cea speculativă. Vai ce moment nefast!
Au început să se reunească prin taverne sau case particulare, întorcând spatele templului tradițional energetic, construit pe principii esoterice.Actualmente este că în vechea zicala: Hoțul strigă cel mai tare: Prindeți hoțul! Este legea învingătorului.
Pentru mulți Anglia nu mai reprezintă o autoritate credibilă din punct de vedere masonic. Iar roadele se văd cu claritate chiar și în România.
Francmasoneria a deviat în alte direcții, acele ale comerțului, business-ului, trambulinelor de tot felul, câștigurilor cât mai variate, astfel că cei mai mulți, nu au nicio țintă, niciun obiectiv, niciun ideal, totul este o regie și o comicărie.
Toate acestea au generat un fenomen, o formă de a fi, extrem de periculoasă, căci creeză apatie și dezgust și poate duce chiar la sucombarea masoneriei în țară noastră.
Atenție, frații mei !!!
Apelul meu către toți francmasonii este acela că orgoliile, egoismul și ambițiile profane să nu își facă locul printre noi, să construim continuu, printr-o lucrare masonică rituală, morală, spirituală, tradițională și independența, un templu interior starlucitor, luminos și veșnic.
Limba noastră, spune Petru Maior (1761-1821), corifeul școlii ardelene: “ De aciia măcar că ne-am desprins a zice că limba românească e fiica a limbei latinești, adică ceii corecte, totuși de vom vrea a grăii oblu, limba românească e mama limbei ceii latinești.”
Karl Fridrich Vollrauth Hoffmdnn, în cercetările privind tipologia poporului român, prezentate în Beschreibung Den Erde, 1824, Vol. ÎI, partea a IV-a, Pag. 3074, al 2[48], redate de Gabriel Gheorghe, zice : “Acest popor unit și ridicat prin instrucție la cea mai înalta civilizație, ar fi apt să se afle în fruntea culturii spirituale a umanității. Și ca o completare, limba sa este atât de armonioasă și bogată că s-ar potrivi celui mai cult popor de pe pământ.”
Se impune a privi cu alte dioptrii și nu cu cele de acum 300-700 de ani în urmă, masoneria universală, astfel că masoneria română, trebuie armonizată și cu ideile ortodoxismului local, care ar facilita schimbări foarte productive în țară noastră, astfel că se poate consolida o masonerie regională pe criteriile spiritualității filocaliei creștine.
Noi, francmasonii român, trebuie să gândim și să construim o masonerie pentru români, adică pe înțelesul românilor și în dependență directă de cultură noastră milenară.
Cred că este inutil că să se bată apă în piua cu morală și etică, așa cum o fac majoritatea fraților din lumea întreagă. Noi suntem români spirituali, Fii ai dacilor, inchinatori la un Dumnezeu unic și nevăzut.
Trebuie să ținem sus flacăra învățăturii masonice milenare.
Trebuie să lucrăm pentru adaptarea în țară noastră, a unei masonerii operative cât mai pure, care să asigure creșterea noastră spirituală pe drumul misterelor minore.
Site-ul www.dacia.org este cutremurător, pentru adevărurile pe care le scoate la lumina.
Am fost un mare popor !
Toate argumentele aduse în lucrările site-ului le consider fundamentale pentru redeșteptarea noastră națională.
Şi aici masoneria are un cuvânt greu de spus. Edificarile de temple ale tracilor și geto-dacilor de acum 5-7 mii de ani, nu le putem consideră masonerie pură?
Noi, francmasonii români trebuie să ne strângem într-un Colocviu Național și să ne concentrăm atenția și eforturile în edificarea și fortificarea francmasoneriei într-un model cu tradiții specifice românești.
Eu şi cu câțiva frați din Marea Lojă Națională a Românie, mergem numai înainte, că inițiați, am depus un jurământ, respectăm cu strictețe regulamentele masonice, universal acceptate și mergem numai în sensul acelor de ceasornic, niciodată invers,niciodată înapoi, noi totdeauna mergem de la întuneric spre lumina, de la luna spre soare, de la rău spre bine, deci trebuie să mergemnumai și numai înainte.
Aud voci ale unor frați din alte Mari loji, spunând că să ne unim.
Eu le spun la toți, dar noi nu suntem despărțiți,francmasoneria este una, nu există două sau trei francmasonerii, ea este universală și întreagă lucrare o consacrăm și proclamăm întru Gloria Marelui Arhitect al Universului și nu întru gloria vreunui grup de interese condus de X sau de Y sau de Anglia, America sau Honolulu.
Dacă toate zise în această planșă, reprezintă interes și pentru frații din alte Mari Loji, se regăsesc cu sufletul și credință în Marele Arhitect al Universului, să vină aici, la lumina, spre lumina, spre acolo unde mergem și noi.
Obsesia unora de a merge mai înapoi, să ne unim, cu cei din Marea Lojă Națională din România, este satiră și umor, niciodată noi, nu vom merge înapoi ci întotdeauna înainte.
Să vină ei spre noi și împreună înainte, cu toții vom întinde mâinile spre cerul înstelat, dorind să ne cunoaștem frații, iar sufletele noastre vor oglindi sinceră voință de Unire cu Marele Cretor, Marele Arhitect al Universului.
Iată, această este Marea Unire la care trebuie să tânjim noi toți inițiații, românii.
Anul acesta este un an al încercării pentru mulți și doresc că Marea Lojă Națională a României, care înseamnă sufletul meu, trudă mea, credință mea, familia mea, să parcurgă în unitate, înțelepciune, rațiune, orice obstacol, așezând mai presus de toate Templul Masonic, la care construiesc de mii de ani, generații după generații.
Glorie Muncii, iar Glorie Muncii noastre, Întru Gloria Marelui Arhitect al Universului (.. ritual…).
Creația lui Dumnezeu, încă nu este dezvăluită pe deplin omului, de aceea trebuie să fim extrem de preacuti și să nu criticăm niciodată Biblia, care este manieră progresivă și se dezvăluie în timp omenirii.
Dumnezeu să va binecuvânteze și să va dea sănătate și putere pentru a aduce cât mai curând lumina Marelui Arhitect al Universului în inimile românilor de pretutindeni, spre binele lor personal și al țării noastre întregi.
Marele Ahitect al Uiversului să binecuvânteze familiile noastre, Ordinul și țară noastră.
Am zis !
Viorel DĂNACU,
Mare Maestru,
Marea Lojă Națională a României.